خبر خوش وزارت ارشاد برای اهالی قلم
کد خبر: 3615387
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶

خبر خوش وزارت ارشاد برای اهالی قلم

گروه ادب: مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه تسهیلات برای اهالی قلم طی یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه 13 تیرماه در مراسم «یادگار ماندگار» گفت: یک سال و نیم پیش جلسه‌ای در معاونت فرهنگی برگزار شد که حاصل آن 14 برنامه راهبردی تا پایان این دوره دولت بود که یکی از آنها تقویت نظام ارزش‌گذاری به اهالی فرهنگ است، اینکه نظام ارزش‌گذاری اجتماعی به سمتی برود که اندیشه‌های بزرگی که سبب جاودانگی قلم شده، در این زمینه تقویت شود. 
وی افزود: این پیشنهاد آقای صالحی بود که به شور گذاشته شد و پیشنهادهایی هم مطرح شد که کارت منزلت برای اهالی قلم اختصاص داده شود. اما با توجه به اینکه به‌خوبی صیانت نشد، این پیشنهاد کنار رفت. 
امیرزاده ادامه داد: پیشنهاد دیگری از سوی مدیرعامل خانه کتاب درباره چاپ کتاب «یادگار ماندگار» ارائه شد، که امروز شاهد رونمایی آن خواهیم بود. از سوی دیگر ساماندهی حدود 14 هزار اهل قلم این سرزمین است، که در دستور کار قرار دارد؛ چرا که در دل کویرها و دورترین نقاط این سرزمین اندیشه‌های متجلی و نورانی وجود دارد که فرصت حضور در چنین جلساتی را ندارند و این حرکت باید به صورت جدی پیگیری شود.
وی در ادامه بیان کرد: زمانی که آقای صالحی کار خود را در معاونت فرهنگی آغاز کرد، 66 میلیارد تومان بدهی قراردادی داشتیم که طی چهار سال گذشته این بدهی‌ها پرداخت شده است و حدود 20 – 30 میلیارد تومان نیز در مجموعه‌های مختلف اندوخته شده که به سمت کتابفروشی‌ها و ناشران سوق می‌یابد. 
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حدود 12 سال حمایت‌های نشر قطع شده بود که در حال حاضر این تسهیلات آغاز شده است، طرح‌های حمایتی مانند عیدانه، تابستانه و ... یکی از این طرح‌هاست که اجرا شد و همچنین براساس گزارش‌های دقیق میدانی طی هشت ماه گذشته روند تغییر کاربری‌ها متوقف شده و به‌ندرت کتابفروشی تغییر کاربری می‌دهند.
وی تصریح کرد: به زودی بحث تسهیلات اهل قلم را آغاز خواهیم کرد و طی یک ماه آینده این کار آغاز خواهد شد و در این راستا آیین‌نامه‌ای از سوی خانه کتاب در حال تدوین است.
امیرزاده ادامه داد: آنچه اعتبار می‌بخشد صرف قلم نیست، بلکه اندیشه‌هایی است که در این سرزمین رسوخ پیدا کرده است و با همه اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ رخ می‌دهد، اما این اندوخته‌های فرهنگی روز به روز بر احترامشان افزوده می‌شود.
یادآور می‌شود، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حضور داشته و نتوانست در مراسم تجلیل از پیشکسوتان اهل قلم حضور یابند.
در پایان این مراسم، کتاب «یادگار ماندگار» با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اهالی قلم در کتابخانه ملی رونمایی شد.
captcha