اسباب مغفرت در قرآن چیست/ با این ده صفت به استقبال شب قدر برویم
کد خبر: 3608993
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲

اسباب مغفرت در قرآن چیست/ با این ده صفت به استقبال شب قدر برویم

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله کعبی با اشاره به آیه 35 سوره احزاب گفت: از این آیه استفاده می‌کنیم که اگر حداقل 10 صفت در خود ایجاد کنیم اسباب مغفرت را فراهم کرده و خودمان را برای شب قدر آماده کرده‌ایم؛ این ویژگی‌ها شامل اسلام، ایمان، صدق، قنوت، صبر، خشوع، صدقه دادن، روزه داری، عفت و یاد خدا است.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به آیه سوم سوره قدر؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» گفت: شب قدر شب تقدیر، شب برنامه‌ریزی، نزول قرآن و شب فرود فرشتگان الهی بر وجود امام عصر(ع) است.

وی با بیان اینکه شب قدر یک حقیقت و یک ظاهری دارد، گفت: حقیقت و باطن شب قدر انسان‌ کامل است. در شب قدر انسان می‌تواند در اوج سیر و سلوک الهی به مرتبه کمال برسد. لذا باطن شب قدر وجود ائمه اطهار(ع) و حضرت صدیقه کبری و کوثر تفسیر شده است. اما ظاهر شب قدر از لحاظ اعمال شرعی و ادعیه و ارتباط با خدا شب غفران و رحمت و راز و نیاز با خداوند تبارک و تعالی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: معمولاً باید بگوییم خلاصه و عصاره ماه رمضان در شب قدر تبلور پیدا می‌کند. لذا شب قدر آمادگی می‌خواهد و انسان با توبه و استغفار، پاکی قلب و آمادگی‌های روحی و نیز ادای حقوق الهی، حقوق مردم، انس با قرآن و ادعیه اهل‌بیت(ع) و حداقل اقامه نماز شب در سحرهای ماه رمضان می‌تواند خود را شب قدر آماده کند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: بر اساس آیات زیادی از قرآن کریم از جمله آیه 35 سوره احزاب که می‌فرماید:

«إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا». از آیه استفاده می‌کنیم که حداقل 10 ویژگی و صفت اگر در خود ایجاد اسباب مغفرت و باب اجر عظیم را برای خود آماده کرده‌ایم و با این ویژگی‌ها باید خودمان را برای شب قدر آماده کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان این ویژگی‌ها گفت: ویژگی اول «اسلام» است به معنای خدامحوری در زندگی. ویژگی دوم «ایمان» به معنای اعتقاد قلبی به خداوند و روز قیامت است. ویژگی سوم «قنوت» و منظور از آن بندگی مخلصانه و فرمانبرداری از خداست. «صدق» ویژگی چهارم است و آن شامل صدق در گفتار، رفتار و اعمال است.

وی ادامه داد: ویژگی پنجم «صبر» به معنای بالابردن آستانه تحمل و سعه‌صدر داشتن است. «خشوع» به معنی تواضع باطنی نسبت به خداوند، «صدقه دادن»، «روزه‌داری»، «عفت نفس» نسبت به گناهان و آلودگی‌های جنسی و «یاد زیاد خداوند» تبارک و تعالی دیگر ویژگی‌های مورد اشاره در این آیه است.

آیت‌الله کعبی در پایان گفت: در سایه این ده ویژگی اسباب مغفرت فراهم می‌شود. با این ویژگی‌ها می‌توانیم با آمادگی در شب قدر ان‌شاءالله به راز و نیاز بپردازیم. دعای جوشن کبیر بخوانیم و در هر فقره بگوییم «سبحانک یا لا اله الا أنت الغوث الغوث خلصنا من النار یارب».

captcha