جزئیات طرح «ربیع‌القرآن»
کد خبر: 3603515
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

جزئیات طرح «ربیع‌القرآن»

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور امسال اولین برنامه‌های قرآنی خود را در قالب طرحی با عنوان «ربیع‌القرآن» اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور امسال با یک طرح ویژه با عنوان طرح ملی «ربیع‌القرآن» به استقبال ماه مبارک رمضان رفته است. این طرح از روز 29 شعبان آغاز شده است و تا روز پایانی ماه مبارک در مساجد دارای کانون فرهنگی ـ هنری در سراسر کشور ادامه دارد.
برنامه‌های این طرح در چهار بخش طراحی شده است که شامل، برنامه‌های روز مراسم،‌ برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان، برنامه‌های جنبی، برنامه‌های سالیانه است. 
برنامه‌های روز مراسم که در روز 29 شعبان و افتتاحیه طرح ربیع‌القرآن به صورت همزمان در سراسر کشور است شامل،‌ سخنرانی اجرای تلاوت قرآن،‌ جزء‌خوانی قرآن، تواشیح، تکریم نخبگان علمی، چهره‌های موفق قرآنی، هنرمندان، شاعران و ...قرآنی مساجد یا محلات، تشویق و معرفی روزه اولی‌ها، مسابقه قرآنی، قرعه‌کشی عمومی و سفره کریمانه است.
همچنین برنامه‌هایی که در قالب این طرح و در طول ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود، شامل‌ تلاوت نور(تلاوت قرآن بعد از هر نماز)،  تفسیر قرآن کریم (موضوعی و ترتیبی)، حفظ قرآن کریم،‌ محفل انس با قرآن، تجلیل و دیدار با چهره‌های قرآنی، نشست‌های قرآنی، دیدار با خانواده‌های قرآنی، مسابقات قرآنی،‌ همخوانی قرآنی و ... است.
در این برنامه بخشی با عنوان برنامه‌های جنبی نیز در نظر گرفته شده است که در صورت وجود شرایط و تأمین امکانات، در حاشیه برنامه اصلی اجرا خواهد شد. این برنامه‌های شامل قرائت همزمان یک سوره در ساعت یا زمان مشخص، تهیه و اهداء کارت خادم‌القرآنی برای علاقه‌مندان و بچه‌ها توسط ائمه جماعات، خوشنویسی آیات و اهداء به مردم،‌ تجلیل از خانواده‌های قرآنی محله، کودکان و نونهالان قرآنی در مراسم، مسابقه نقاشی و آبرنگ و ... و نصب نقاشی در انظار و پخش کلیپ قرآنی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد.
از دیگر برنامه‌های طراحی شده در بخش جنبی می‌توان به برگزاری نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای قرآنی کانون‌های مساجد و سایر دستگاه‌های قرآنی و فروشگاه قرآنی کتب مذهبی و قرآنی، اجرای شعرخوانی، تئاتر شاد توسط نوجوانان مسجدی با موضوع ماه مبارک رمضان، تهیه و توزیع نشریه قرآنی، اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح مسجد محله و شهر از صبح روز مراسم تا زمان اصلی اجرای برنامه در شب،‌ توزیع غذاهای طبخ شده به‌عنوان افطار در همان روز، تهیه جایزه توسط خانواده‌ها و اهدا به کودکان و نوجوانان قرآنی اشاره کرد.
در چهارمین بخش این طرح که مربوط به برنامه‌های سالیانه است نیز تلاوت نور(تلاوت قرآن بعد از نماز)،‌ تفسیر قرآن کریم(حداقل هفته‌ای یک جلسه)، جلسات سنتی آموزش قرآن، جلسه تلاوت استماع قرآن و نهج‌البلاغه خوانی در نظر گرفته شده است.
این طرح در فاز اول، همه مساجد دارای کانون فرهنگی هنری، مساجد مجری تلاوت نور و خانه نور را در بر می‌گیرد و در فاز دوم نیز طی برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ در همه مساجد اجرایی خواهد شد. 
همچنین طرح «ربیع‌القرآن» دارای مجموعه‌ هدف‌های کلی،‌ جزئی و رفتاری است که از جمله اهداف کلی می‌توان به احیاء سنت توجه ویژه به قرآن و قرآن‌شناسی در ماه مبارک رمضان، ترغیب متولیان مسجدی به فراهم نمودن زمینه اجرای برنامه‌های قرآنی در طول ماه مبارک رمضان، ایجاد پیوند قرآنی بین مسجد، مردم، متولیان مساجد و نهادهای فرهنگی، قرآنی و اجرایی استان، ارائه الگوی برنامه قرآنی برای مساجد و ترویج فرهنگ فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد.
اهداف جزئی این طرح نیز  بهره‌گیری مناسب و کافی از فضای قرآنی ماه مبارک رمضان در مساجد برای احیاء و تقویت برنامه‌های قرآنی، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های قرآنی در کانون‌های مساجد، استفاده از ظرفیت‌های استانی در اجرای برنامه مشترک قرآنی و شناسایی و تکریم فعالان قرآنی جهت ترغیب برای حضور در برنامه‌های قرآنی مساجد عنوان شده است.
اهداف رفتاری این طرح نیز شامل برگزاری برنامه‌ای مناسب شأن قرآنی در مساجد همزمان با شروع ایام ماه مبارک رمضان، برگزاری محفل قرآنی در استان‌ها به تأسی از دیدار مقام معظم رهبری در روز اول ماه مبارک رمضان هر سال با قاریان، حافظان و فعالان قرآنی،‌ برگزاری جلسات تلاوت قرآن در مساجد(تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری) و استقبال مردم از برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی مساجد می‌شود.
captcha