طلاب با منابع دست اول شیعه‌شناسی آشنا نیستند
کد خبر: 3579187
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

طلاب با منابع دست اول شیعه‌شناسی آشنا نیستند

گروه معارف: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: متأسفانه طلاب حوزه علمیه با منابع دست اول شیعه‌شناسی آشنا نیستند و ما نتوانسته‌ایم ارتباط خوبی میان این دو برقرار کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، محمد باغستانی کوزه‌گر،‌ عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی،‌ ضمن معرفی تعدادی از کتاب‌های معتبری که احوال شیعیان را در مقاطع مختلف تاریخی مورد بررسی قرار داده‌اند، ابراز کرد: شیعیان در برخی از کتب تاریخی ذیل گروه‌هایی چون صحابه، تابعین، محدثین، علماء، فیلسوفان و متکلّمان، دانشمندان عربی، سادات صوفیه، پادشاهان، امیران محلی، وزیران، شاعران و زنان دسته‌بندی و معرفی شده‌اند.
وی افزود: معنا و مفهوم شیعه، دیدگاه‌های اهل سنت در مورد فرق مختلف شیعه، چگونگی ظهور شیعه و انتشار آن، ظلم‌ها و برخوردهای غیرمنصفانه با شیعیان اهل بیت(ع)، افتراهایی که بر عقاید شیعه وارد شده است، نهضت‌های شیعیان، فضیلت اهل بیت(ع) و خدمات آن‌ها به اسلام، عقاید شیعه امامیه، بررسی نگاه نویسندگان و شاعران به شیعه و بررسی حضور شیعه در جغرافیای اسلام، برخی از مهم‌ترین و جالب توجه‌ترین سرفصل‌های کتب مربوط به شیعه شناسی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: متأسفانه طلاب حوزه علمیه با منابع دست اول شیعه شناسی آشنا نیستند و ما نتوانسته‌ایم ارتباط خوبی میان این دو برقرار کنیم.
باغستانی با تأکید بر اینکه شیعه از زمان رسول الله(ص) وجود داشته است، گفت: یکی از شبهات مهم در مورد شیعه به مبدأ و نقش ایرانیان در پیدایش این مذهب مربوط می‌شود که در این رابطه تاریخ نویسان توضیح داده‌اند که ایرانیان تنها در گسترش شیعه مؤثر بوده‌اند و تأسیس آن به دست اهل بیت(ع) صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: برخی از نویسندگان غیرشیعه که در مورد این مذهب در طول تاریخ کتاب نوشته‌اند، به دلیل عدم تسلط بر عقاید سیاسی اهل بیت(ع)، دچار اشتباهات فاحشی شده‌اند و مخاطبان خود را نسبت به عقاید شیعه منحرف کرده‌اند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه منابع تاریخی در هر موضوعی به دو دسته عمومی و تخصصی قابل دسته‌بندی است، ابراز کرد: از منابع تاریخ عمومی می‌توان به صورت جزئی اطلاعاتی را بدست آورد و تحلیل‌هایی را ارائه کرد.
باغستانی کتب تواریخ معروف همچون یعقوبی، طبری و مسعودی، زندگینامه امامان(ع) هم چون ارشاد شیخ مفید، فتن و حروب هم چون وقعة الصفین، کتب رجال الطبقات، کتب جغرافیایی، کتب الاخبار، کتب تبار و نسب شناسی، کتب حدیثی و کتب ملل و نحل را نُه دسته اصلی کتاب‌های تاریخ عمومی و قابل استفاده در زمینه شیعه شناسی نام برد.
وی با بیان اینکه تفرقه و اختلاف نظر در مسائل اجتماعی و سیاسی جوامع امری طبیعی است، در مورد عدم واکنش امیرالمؤمنین(ع) به غصب خلافت، گفت: تفرقه به وجود آمده در زمان رحلت پیامبر(ص) می‌توانست به وجود آورنده جنگ باشد. همچنین خطر مرتدّان و آمادگی آن‌ها برای حمله به مدینه و حفظ عترت پیامبر از دیگر دلایل ترجیح امام به خانه نشینی بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سرکوب شدید شیعیان و توهین به امیرالمؤمنین(ع) در دوران خلافت بنی امیه بر امت اسلام، عنوان کرد: بنی امیه از ابزارهایی که اسلام در اختیار آن‌ها قرار داده بود برای ترویج عقاید خود استفاده ابزاری کردند که از آن جمله می‌توان به مسجد و نماز اشاره کرد.
captcha