عدم شفاف‌سازی و گزارش‌دهی دستگاه‌ها موجب کاهش بودجه قرآنی شده است
کد خبر: 3567908
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

عدم شفاف‌سازی و گزارش‌دهی دستگاه‌ها موجب کاهش بودجه قرآنی شده است

دبیر کمیته خادمان قرآن با اشاره به لزوم نظارت بر بودجه‌های قرآنی، گفت: عدم شفاف‌سازی در هزینه‌کرد بودجه‌ها و گزارشی‌دهی مطلوب دستگاه‌ها موجب شده که بودجه مناسبی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص نیابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فارس نوشت: محمدرضا پورمعین دبیر انجمن خادمان قرآن با اشاره به لزوم حمایت از فعالیت‌های قرآنی، اظهار داشت: بودجه‌ای که برای امور قرآنی پیشنهاد و مصوب می‌شود محدود است که البته با این وجود در سال‌های اخیر خبری از تخصیص همین اعتبارات محدود قرآنی هم نیست.
وی با بیان اینکه کمبود بودجه موجب اختلال زیادی در برنامه‌های قرآنی شده است، افزود: دستگاه‌های قرآنی برنامه‌های خود را بر اساس بودجه طراحی می‌کنند اما زمانی که این اعتبارات به آن‌ها نمی‌رسد نه تنها برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شود بلکه اعتماد مردم نیز نسبت به امور قرآنی و برنامه‌ها را نیز سلب می‌کند.
پورمعین با اشاره به لزوم افزایش بودجه‌های قرآنی، گفت: بهانه‌ای که در این مدت برای عدم تخصیص بودجه قرآنی مطرح شده عدم وجود صندوق مجزا است در حالی که تشکیل این صندوق نیز چندان ضروری به نظر نمی‌رسد و بهتر است سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مصوب را به شورا بدهد یا مستقیم برای هر دستگاه بر اساس برنامه بودجه‌ای واریز کند.
وی با بیان اینکه برای عدم شبهه در پرداخت بودجه باید نظارت قوی باشد، افزود: به نظر من باید دستگاهی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نحوه هزینه‌کرد بودجه در هر نهاد به صورت قوی عمل کند تا شاهد مشکلی در روند فعالیت‌های و بودجه‌های دولتی نباشیم.
پورمعین با اشاره به کاهش بودجه پیشنهادی دولت در امور قرآنی برای سال 1396، خاطر نشان کرد: متأسفانه عدم شفاف‌سازی در هزینه‌کرد بودجه‌ها و گزارشی‌دهی مطلوب موجب شده که بودجه مناسبی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص نیابد در حالی که باید شفاف‌سازی شود تا با توجه به اقدامات انجام شده بودجه نیز تخصیص دهند.
بودجه یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه و پیشرفت در امور قرآنی است؛ البته در ارتقای فرهنگ قرآنی نباید تنها به بودجه‌های دولتی اکتفا کرد چرا که تجربه برنامه‌های دینی به ویژه در ایام محرم و صفر نشان داده که فعالیت‌های خودجوش مردمی بیش از اقدامات دولتی می‌تواند اثرگذار باشد.
امسال مجلس شورای اسلامی بودجه 200 میلیارد تومانی برای فعالیت‌های قرآنی مصوب کرد و برای سال آینده نیز مبلغ پیشنهادی دولت نصف سال جاری یعنی 100 میلیارد تومان است؛ این امر در حالی اتفاق می‌افتد که بودجه قرآنی سال جاری به دستگاه‌ها اختصاص نیافته و دستگاه‌های قرآنی را با مشکلاتی رو برو کرده است.


captcha