منع نزاع داخلی؛ سفارش قرآن به امت مسلمان
کد خبر: 3547903
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
/آیه روز/

منع نزاع داخلی؛ سفارش قرآن به امت مسلمان

گروه معارف: اتحاد و همبستگی یکی از مؤلفه‌های مهم در توسعه جوامع بشری است و نقطه مقابل آن که نیروی جامعه انسانی را تحلیل می‌برد درگیری و نزاع داخلی است از همین رو قرآن کریم تأکید بر اتحاد و منع نزاع داخلی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، اتحاد و همبستگی اجتماعی از جمله مولفه‌های مهم جامعه‌شناختی است که دارای آثار مثبت در زندگی فردی و اجتماعی نوع بشر است.

از جمله مهمترین آثار اتحاد می‌توان به جلوگیری از نفوذ دشمن در بین افراد جامعه اشاره کرد زیرا در سایه اتحاد است که توان فردی آحاد جامعه همسو شده و در راستای اهداف متعالی اجتماعی سوق پیدا می‌کند.

قرآن به عنوان چراغ روشن سعادت فردی و اجتماعی به مسئله اتحاد امت‌های مسلمان توجه ویژه‌ای داشته و در آیه 46 از سوره مبارکه انفال آمده است: «وأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ».

«و از خدا و پیامبرش اطاعت نمایید. و با یکدیگر نزاع نکنید، که سست مى شوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان مى رود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با صابران است».

در تفسیر این آیه مبارکه می‌توان اینگونه گفت که: ریح به معنى باد است و این که مى‌گوید: اگر به نزاع با یکدیگر برخیزید سست مى‌شوید و به دنبال آن بادِ شما را از میان خواهد برد، اشاره لطیفى به این معنى است که قوت و عظمت و جریان امور بر وفق مراد و مقصودتان از میان خواهد رفت زیرا همیشه وزش بادهاى موافق سبب حرکت کشتى ها به سوى منزل مقصود بوده است و در آن زمان که تنها نیروى محرک کشتى وزش باد بود، این مطلب، فوق‌العاده اهمیت داشت. به علاوه، وزش باد به پرچم‌ها نشانه بر پا بودن پرچم است که رمز قدرت و حکومت است و تعبیر فوق، کنایه‌اى از این معنى است.

captcha