دوستداران اهل بیت(ع) در آستارا به استقبال محرم رفتند
کد خبر: 3534121
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
با برگزاری آیین سنتی طشت گذاری؛

دوستداران اهل بیت(ع) در آستارا به استقبال محرم رفتند

گروه اجتماعی: براساس یک آیین سنتی امروز همزمان با 27 ذی الحجه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهرستان مرزی بندر آستارا با برپایی مراسم طشت گذاری به استقبال ماه محرم رفتند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، پیرغلامان و جوانان دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شهرستان آستارا امروز، 8 مهر با سیاه پوش کردن معابر، خیابان‌ها، سر درب مساجد و هیئت‌های مذهبی با برگزاری آیین سنتی طشت‌گذاری به استقبال ماه محرم رفتند.

عزاداران خیمه‌گاه حضرت اباالفضل(ع) و مسجد بزرگ عباسیه آستارا با راه اندازی دسته عزاداری و بر سر گرفتن طشت های مسی و کوزه های سفالین پر از آب به عنوان پیشگامان این آیین سنتی بودند.

دوستداران اهل بیت(ع) این شهرستان با هدف برگزاری این آیین، همه ساله در روزهای 27، 28 و 29 ذی الحجه با برافراشتن پرچم عزا و پوشیدن لباس سیاه طشت‌ها را به یاد شهدای تشنه لب دشت کربلا پر از آب می‌کنند و مراسم سینه زنی و زنجیرزنی برگزار می کنند.

در این مراسم که در مناطق آذری زبان کشور بیش از 300 سال قدمت دارد، شهروندان طشت‌های پر از آب را در میان حاجت‌مندان و عزاداران می گردانند و برگزاری کلیه مراسم‌ها و جشن‌های شادی را تا پایان ماه صفر تعطیل می‌کنند.

قرائت سوزناک‌ترین نوحه‌ها و اشعار در این روز توسط مداحان و شاعران خادم درگاه اهل بیت(ع) از مهمترین بخش های این مراسم است.

به گزارش ایکنا، مراسم عزاداری ایام محرم در بندر مرزی آستارا(غربی‌ترین شهر استان گیلان)، با سنتی خاص برگزار می‌شود و در بین علاقمندان به اهل بیت(ع) منطقه، از شهرت خاصی برخوردار است.

captcha