مهر تأیید اکثر فقهای شیعه بر بیع دِین
کد خبر: 3512724
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
مجید پیره عنوان کرد:

مهر تأیید اکثر فقهای شیعه بر بیع دِین

گروه اقتصاد: کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: اوراق رهنی یکی از ابزارهای تأمین مالی مبتنی بر سازوکار بیع دِین است و بیع دِین یکی از قراردادهایی است که از نظر اکثر فقهای شیعه به تأیید رسیده است منوط به اینکه دِین حاصل از این قرارداد، یک دِین واقعی باشد.

مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به رونمایی از اوراق رهنی مسکن در روز گذشته با حضور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و رئیس کل بانک مرکزی، به بررسی جایگاه این اوراق در بازار سرمایه اسلامی پرداخت و اظهار کرد: کارکرد مهم اوراق رهنی، تأمین مالی بانک‌هاست و بانک‌ها از محل فروش بخشی از سبد مطالبات خودشان، به صورت نقدی به سرمایه‌گذاران تأمین مالی می‌کنند.

سازوکار معامله اوراق رهنی در بازار سرمایه

وی  افزود: در این اوراق رهنی که روز گذشته رونمایی شد، بانک مسکن بخشی از سبد مطالبات خود را به صورت نقدی از طریق بازار سرمایه فروخت و سرمایه‌گذاران مالک آن سبد مطالبات می‌شوند.
پیره ادامه داد: خود بانک مسکن هم به عنوان عامل وصول در این فرآیند قرار می‌گیرد؛ بدین معنا که اقساطی که تسهیلات‌گیرندگان پرداخت می‌کنند را از آنها جمع‌آوری کرده و طبق سازوکاری در نهایت به دست سرمایه‌گذاران می‌رساند.

دلایل کم‌رونقی اوراق رهنی در بازار سرمایه اسلامی

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جایگاه اوراق رهنی در بازار سرمایه  اسلامی اظهار کرد: اوراق رهنی یکی از  ابزارهای تأمین مالی مبتنی بر سازوکار بیع دِین است. بیع دِین یکی از قراردادهایی است که از نظر اکثر فقهای شیعه به تأیید رسیده است و منوط به اینکه دِین حاصل از این قرارداد، یک دِین واقعی باشد، اکثر فقهای شیعه، بیع دین را صحیح می‌دانند.
وی در پایان گفت: در میان فقهای اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد و به همین خاطر این ابزار در بازارهای سرمایه اسلامی، به گستردگی اوراق اجاره نیست اما در بازار سرمایه ما می‌تواند به عنوان یک ابزار مالی اسلامی برای تأمین مالی و بخشی از نؤسسات مالی مورد استفاده قرار بگیرد.
captcha