ضرورت قانونمداری عملی شخصیت‌ها و گروه‌ها در عرصه انتخابات/ تشریح گستره «امانت سیاسی»
کد خبر: 3469294
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

ضرورت قانونمداری عملی شخصیت‌ها و گروه‌ها در عرصه انتخابات/ تشریح گستره «امانت سیاسی»

گروه سیاسی: حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، قانونمداری عملی را امری مهم در عرصه انتخابات عنوان کرد و گفت: برخی تا زمانی قانونمدار هستند که منافعشان تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 2 بهمن ماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بهمن، ماه انقلابی است و نسل اولی‌ها خاطرات انقلاب را برای نسل‌های بعد بگویند تا بدانند آنچه به دست آمده، ارزان نبوده است؛ نسل اولی‌ها به نسل‌های بعدی خود بگویند که 57 سال این کشور شب ظلمانی، دین‌ستیزی، اخلاق‌ستیزی، عفت‌ستیزی، آزادی‌ستیزی و استقلال‌ستیزی بود.

وی افزود: در چنین شرایطی امامی قهرمان و شجاع به صحنه آمد و قطره‌ها را دور هم جمع کرد و این سیل خروشان کاخ 2500 ساله آنها را منهدم ساخت و بر ویرانه‌های این کاخ نظام جمهوری اسلامی بنیان نهاده شد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: همه ما این مسئولیت را داریم که قدر این انقلاب را بدانیم و این امانت را به نسل دوم و سوم و نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

وی در ادامه به فرجام رسیدن برجام اشاره کرد و گفت: باید در این عرصه از شما مردم صبور و مقاوم تشکر کرد؛ اگر مقاومت شما مردم و مقاومت فرزندان فناور شما نبود، اگر ما در اراک و فردو تأسیسات پیشرفته نمی‌داشتیم، همین مقدار موفقیت هم به دست نمی‌آوردیم.

خاتمی با تأکید بر اینکه پیروزی ثمره شیرین مقاومت شماست، گفت: اگر ما بخواهیم به آرمان‌های مقدسمان برسیم، از مقاومت جواب می‌گیریم.

وی همچنین با تشکر از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان برای به نتیجه رساندن مسئله برجام اظهار کرد: رفع بخشی از تحریم‌ها یک موفقیت بود و غلو در این عرصه آسیب است و نباید آن را فتح‌الفتوح تلقی کرد؛ برای رسیدن به نتیجه هزینه سنگینی دادیم.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: کدام ایرانی بود که ببیند قلب رآکتور اراک را درمی‌آورند و حسرت نخورد؛ 12 سال فناوران ما خون دل خوردند و حالا آن را برداشتند؛ البته این هزینه‌ای برای رسیدن به موفقیت است؛ همین‌که نظام ما توانست شیاطین را از حرف‌های باطلی که می‌زدند مجبور به عقب‌نشینی کند موفقیت است.

وی با انتقاد از برخی که برجام را شکست و فروختن کشور عنوان می‌کنند، گفت: کشوری که رهبر هوشیار و بیدار دارد و مسئولان و مذاکره‌کنندگانی که رهبری از آنها به امین، متدین و شجاع تعبیر می‌کنند، کشور را نمی‌فروشند.

خاتمی همچنین تصریح کرد: خدار ا از یاد نبریم؛ اگر موفقیتی بوده از عنایات خداوند بوده است؛ این مسئله جلوی غرور را می‌گیرد؛ غروری که آفت پیروزی است. آفت دیگر این پیروزی خوش‌بینی به دشمن است بنابراین نباید فکر کنیم آمریکا در این مسئله به ما لطف کرده است که در این صورت می‎شود بزک کردن دشمن.

وی افزود: کسانی که به آمریکا تمایل دارند، مصداق افراطی و تندرو هستند و ارتجاع و عقب‎گرد را می‎خواهند.

خطیب جمعه تهران در ادامه سخنان خود در خطبه دوم به مسئله انتخابات اشاره و اظهار کرد: آنچه در همه انتخابات‎ها برای نظام مهم بوده، حضور مردم است که مردم وفادار ما نیز در این سی انتخابات گذشته در صحنه حاضر بودند و مایه عزت نظام شدند؛ بنابراین در هر صورت پیروزی انتخابات مردم هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قانونمداری عملی در انتخابات مسئله مهمی است، گفت: این روزها آنقدر «قانون» گفته می‌شود که گاهی تکراری می‌نماید، اما آنکه ما انتظار داریم قانونمداری عملی است، نه قانونمداری شعاری؛ برخی قانون را تا وقتی قبول دارند که نظر خودشان را تأمین کنند و اگر تأمین نشد شروع به هتک شورای نگهبان و هتک نظارت می‌کنند؛ این قانون شعاری و خودمداری است ولو اینکه خود بگویند قانون مدار هستند.

خاتمی خاطرنشان کرد: قانون نظارت را به شورای نگهبان داده است و شورای نگهبان این نظارت را در سال 73 گفته استصوابی است و برای همه مراحل است.

وی تأکید کرد: عدم احراز و رد صلاحیت شده‌ها حق اعتراض دارند و کسی مدعی نیست که اعضای شورای نگهبان و هیئت نظارت معصوم هستند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه عدم احراز و رد صلاحیت به معنای رد صلاحیت مطلق افراد نیست، گفت: رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت برای مجلس است و به این معنا نیست که برای همه مراحل رده‌ها صلاحیت شده است؛ چه بسا کسی برای مجلس مناسب نباشد اما مدیر خوبی باشد. اما کسانی که رد صلاحیت شده‌اند طوری عمل کنند امتحان خوبی بدهند نه اینکه در جای دیگر هم از آنها استفاده نشود.

خاتمی با اشاره به هجمه‌های اخیر به شورای نگهبان گفت: اهانت به شورای نگهبان سابقه دیرینه دارد و از زمان امام(ره) این اهانت‌ها در ایام انتخابات بوده است؛ بنده با شناختی که از فقهای شورای نگهبان دارم، دینشان را به کسی نمی‌فروشند و دین‌مدارانه عمل می‌کنند.

وی با تأکید بر ضرورت آرامش فضای انتخاباتی به عنوان یک اصل مهم اظهار کرد: تریبون‌داران مراقب حرفهایشان باشند، به خصوص کسانی که مسئولیت دارند تصور نکنند حرفشان، حرف یک انسان معمولی است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه با غوغاسالاری برخی افراد شورای نگهبان عقب‌نشینی نکرده و نمی‌کند، تصریح کرد: این کارها شورای نگهبان را به عقب‌نشینی وا نمی‌دارد بلکه با غبارآلوده شدن فضا زمینه فتنه فراهم می‌شود؛ اگر می‌خواهیم فضای انتخابات فضای سالمی باشد بایستی مراقب حرفهایمان باشیم.

وی گفت: اعتراض و انتقاد باید باشد اما منطقی و نه با نیش.

خاتمی با توصیه به ناظران و مجریان انتخابات به رعایت حق‌الناس گفت: شورای نگهبان بر اساس تفسیر رهبر معظم انقلاب نسبت به «حق‌الناس» کسانی که رد شدنشان مبنا نداشته، تأییدشان کنند، اما آنها که واجد شرایط نیستند، به هر قیمتی زیر بار تأیید صلاحیتشان نرود و از سرزنش‌ها و انتقادات نابجا بیمی به خود راه ندهند.

وی در پایان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل دستگیری تفنگداران آمریکایی در آبهای خلیج فارس سپاسگذاری کرد و اظهار امیدواری کرد این مسئله الگوی برای برخورد با متجاوزان باشد.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا، در ادامه مباحث خود در مورد سبک زندگی اسلامی در عرصه اجتماعی به موضوع امانتداری اشاره کرد و گفت: بر اساس آیه 8 سوره مؤمنون و 32 سوره معارج قرآن و اهل بیت(ع) پیروانی می‌خواهند که امانت‌دار باشند؛ انسان‌های خداترس و کسانی که به خداوند ایمان دارند امانتدار هستند و به امانت خیانت نمی‌کنند.

وی در مورد گستره امانت در قرآن و روایات گفت: قرآن و روایات امانت را بسیار گسترده‌تر می‌گیرند؛ امانت‌های اعتقادی داریم، امانت‌های فرهنگی داریم، امانت‌های اخلاقی داریم، امانت‌های عملی داریم، امانت‌های سیاسی هم داریم؛ امانت‌های سیاسی اگر از امانت‌های مالی مهم‌تر نباشد کمتر نیست.

خطیب جمعه تهران افزود: هر مسئولیتی که در نظام سیاسی دینی به کسی واگذاشته می‌شود امانت است؛ از بالاترین مسئولیت که رهبری است تا مراحل بعدی.

وی گفت: امانت نمایندگی، امانتگذار مردم و امین نمایندگان هستند؛ کارگزارانی نیز زمینه‌ساز این هستند که این امانت به اهلش سپرده شود؛ کسانی که کارگزار هستند و در پی آن هستند که این امانت به صاحب امانت برسد بایستی اینها خود امین باشند و امین بودن اینها به تسلیم بودنشان در برابر قانون و اجرای قانون است

خاتمی تصریح کرد: اگر کارگزاری بگوید من زیر بار رد صلاحیت‌های شورای نگهبان نمی‌روم این اسمش تقلب است و کسی که خود تسلیم قانون نیست نمی‌تواند مجری قانون باشد.

وی با بیان اینکه کسانی در شأن این نظام هستند که بینششان به مسئولیت بینش امانت باشد، گفت: در 15 جای نهج‌البلاغه این بینش به کارگزارانی که منصوب شده‌اند مطرح شده است که مسئولیتشان امانتی است که به آنها داده شده است؛ 4 مورد در عهدنامه مالک اشتر، 4 مورد در نامه 41، 40 و 42 و معروف‌ترین این فرمایشات نامه 5 نهج‌البلاغه است که امام علی(ع) به اشعث بن قیس به عنوان استاندار خطاب کرده‌اند و فرموده اند مسئولیتی که به تو دادم لقمه چرب نیست؛ امانتی است که به تو داده شده است.

امام جمعه موقت تهران در مورد تفاوت بینش‌ها نسبت به مسئولیت اظهار کرد: کسی که نمایندگی را لقمه چرب می‌داند حرص می‌زند، عطش دارد و تشنه قدرت است؛ اما کسی که نمایندگی را امانت می‌داند هیچ حرصی ندارد و با آرامش کامل پیش می‌رود؛ کسی که مسئولیت را لقمه چرب می‌داند، به هر قیمتی و هر طور شده تلاش می‌کند به هدفش برسد.

خاتمی افزود: کسی که به مسئولیت به عنوان امانت نگاه می کند، به قانون احترام می گذارد و تسلیم قانون است اما کسی که مسئولیت را لقمه چرب می داند اگر بتواند از قانون عبور می کند؛ کسی که مسئولیت را امانت می داند دروغ نمی گوید و وعده دروغین به مردم نمی گوید.

وی ادامه داد: کسی که مسئولیت را امانت می داند، خرج میلیاردی نمی کند و برای انجام تکلیف به میدان آمده است؛ اما کسی که مسئولیت را لقمه چرب می داند تبلیغاتش سر از میلیارد بر می دارد.

خاتمی خاطرنشان کرد: کسی که مسئولیت را امانت می داند اثبات خود را به قیمت تخریب دیگران نمی گذارد و ظرفیت ها و برنامه های خود را مطرح می کند.

captcha