جزئیات راه‌اندازی استودیوهای قرآنی/ آغاز تولید آثار تا پایان سال/ راه‌اندازی سالانه دو استودیو
کد خبر: 3466953
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
عزیززاده بیان کرد:

جزئیات راه‌اندازی استودیوهای قرآنی/ آغاز تولید آثار تا پایان سال/ راه‌اندازی سالانه دو استودیو

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی ضمن بیان جزئیات بیشتر تولید استودیوهای قرآنی،‌ از راه‌اندازی سالانه دو استودیو در صورت تأمین اعتبار خبر داد.

محمدمهدی عزیززاده، سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد راه‌اندازی دو استودیو تولید آثار قرآنی، گفت: کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن یکی از وظایفی که دارد تولید محصولات متنوع و جذاب قرآنی است. تولید این محصولات در کشور در درجه اول نیازمند تمهید امکانات و زیرساخت‌های تولید این آثار است.
وی افزود: بخشی از این محصولات تولیدات سمعی و بصری مانند ترتیل‌ها، ‌تلاوت‌ها، هم‌خوانی‌ها، تواشیح‌ها، سخنرانی‌ها، ابتهال‌ها و .... است. در واقع کارهای صوتی و تصویری که در زمینه قرآن و معارف دینی بخواهد با کیفیت تولید شود در این استودیوها تولید خواهد شد.  
عزیززاده عنوان کرد: یکی از بحث‌های مورد توجه در کشور بحث ترتیل تلاوت است، بسیاری از اساتید ممتاز و برجسته هستند که آثار ترتیل آنها اگر بخواهد تولید شود و کیفیت کارهایی که در کشورهای دیگر تولید می‌شود را داشته باشد به حدی که بتواند آنها را کنار بزند، مستلزم یک سرمایه‌گذاری جدی و داشتن امکانات برای ضبط با کیفیت است.
سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌هایی که در سال 93 به ما محول و اعتباراتی هم برای آن در نظر گرفته شد، موضوع راه‌اندازی دو استودیو برای تولید آثار صوتی قرآنی بود. برای این کار و طی مدت چندماه کار کارشناسی صورت گرفت تا نیازمندی‌های دقیق در این حوزه شناسایی شده و مشخص شود چه امکاناتی برای این کار لازم است، کار مشورتی و فنی جدی صورت گرفت که حاصل آن خروجی راه‌اندازی استودیو شد.
وی عنوان کرد: برای این کار فراخوانی از طریق اتحادیه‌ها به مؤسسات قرآنی داده شد که 107 مؤسسه معرفی و برای آنها پرونده تشکیل شد، این فراخوان از طریق اتحادیه‌ها بود و از آنها خواسته شد تا مؤسسات عضو خودرا برای این کار به ما معرفی کنند.
عزیززاده در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد شاخص‌های در نظر گرفته شده برای انتخاب محل احداث این استودیوها، بیان کرد: برای انتخاب مؤسسات محل استقرار استودیوها برخی شاخص‌ها را مدنظر قرار دادیم، اول از همه باید ساختمان در ملکیت خود آنها باشد، ‌چرا که مؤسسات برای تهیه استودیو یک سری کارهای سخت‌افزاری انجام می‌دهند و تجهیزات را مستقر می‌کنند که نباید موقت باشد بلکه باید حتماً این استودیو در ساختمان ملکی مؤسسه راه‌اندازی شود.
سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی در مورد دیگر شاخص‌های محل احداث استودیوها،‌ افزود:‌ مؤسسه میزبان استودیو باید حداقل متراژ مشخصی را در اختیار این کار قرار دهد، در مرکز استان مستقر باشد و در یک سری استان‌های خاص باشد، اینها فیلترهایی بود که این 107 مؤسسه بر اساس آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی همچنین در مورد آغاز بررسی شرایط مؤسسات برای احداث این استودیوها، گفت: کار بررسی و حتی انتخاب موسساتی که قرار است استودیوها در آنها راه‌اندازی شود نیز صورت گرفته است، وضعیت‌بندی‌ها مشخص شده است اما هنوز به مرحله تفاهم نامه نرسیده است بنابراین نمی‌توان اسامی آنها را معرفی کرد.
عزیززاده در پاسخ به سؤالی در مورد استان‌هایی که این استودیوها در آنها راه‌اندازی می‌شود، افزود: این مؤسسات در تهر ان متمرکز نیستند، در گام اول به دلیل اینکه توجه ما باید به خارج از تهران بیشتر باشد، تصمیم گرفته شد تا این استودیوها در خارج از استان تهران راه‌اندازی شوند. همین حالا هم یک سری امکانات در تهران وجود دارد و امکانات استان‌ها ضعیف‌تر از تهران است بنابراین باید ابتدا آنها تجهیز شوند.
سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد زمان آغاز به کار این استودیوها، خاطرنشان کرد: با شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند مذاکراتی صورت گرفته و رفت و برگشت‌های متعددی صورت گرفته است، پیشنهادات مختلف قیمتی و شرایطی آمده است و در حال بررسی برای انتخاب شرکتی هستیم که بتواند پروژه را مطابق کیفیت مورد نظر ما پیش ببرد.
وی عنوان کرد: اگر تغییرات ارزی به ثبات خاصی برسد، می‌توانیم طی دو یا سه ماه آینده این پروژه را راه‌اندازی کنیم. این استودیوها که راه‌اندازی شود در هر استانی، فعالان قرآنی آن استان، ‌قراء، حفاظ، گروه‌های تواشیح، سخنرانان و مداح‌ها می‌توانند به صورت تقریباً رایگان کارهای خود را ضبط کنند.
عزیززاده در ادامه اذعان کرد: استودیو در مؤسسه قرآنی ایجاد می‌شود اما وظیفه خدمات رسانی به تمام فعالان قرآنی آن استان را دارد، چرا که برای یک مؤسسه خاص استودیو نمی‌زنیم بلکه آن موسسه وظیفه دارد به تمام فعالان قرآنی استان خدمت‌رسانی کند.
وی در پایان در مورد افزایش تعداد این استودیوها نیز خاطرنشان کرد: تلاش داریم در صورت تأمین اعتبار سالی دو استودیو در استان‌های مختلف راه‌اندازی شود.

captcha