بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهان اسلام منوط به وحدت است/ ابراز تأسف از آمار بالای ثبت‌نام در انتخابات
کد خبر: 3462549
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
آیت‎الله جنتی:

بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهان اسلام منوط به وحدت است/ ابراز تأسف از آمار بالای ثبت‌نام در انتخابات

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به ظرفیت‌های انسانی، فرهنگ غنی و ذخائر و منابع نفت و گاز در جهان اسلام گفت: بهره‌گیری از همه اینها منوط به وحدت است و اگر جوامع اسلامی با هم باشند امکان ندارد دشمن هوس کند به یک سرزمین اسلامی تجاوز کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان امروز، 4 دی ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) از پیروان ان پیامبر بزرگ خواست به دستوراتش عمل کنند و ایشان را الگوی خود قرار دهند.
وی در ادامه از اقدامات قاطعانه نیروی انتظامی در برخورد با کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند و هتک حرمت می‌کنند قدردانی کرد.
آیت‌الله جنتی با تبریک فرارسیدن هفته وحدت به مسلمانان جهان گفت: این هفته مبارکی است که میان شیعه و سنی وصلت برقرار ‌می‌کند و آثار و برکات خوبی داشته و دارد.
وی افزود: جهان اسلام وضعیت عجیبی دارد؛ یک جمعیت 1.5 میلیاردی با فرهنگ غنی اسلام، سابقه تمدنی، حضور مسلمین در فضاهای استراتژیک و حساس جهان به همراه ذخائر عظیم نفت و گاز، که بهره‌گیری از همه اینها منوط به وحدت است. اگر جوامع اسلامی با هم باشند امکان ندارد دشمن هوس کند به یک سرزمین اسلامی تجاوز کند و استقلال کشورها را از بین ببرد.
دبیر شورای نگهبان ادامه داد: اما هر یک از حکام کشورهای اسلامی ساز خود را می‌زنند و تسلیم قدرت‌های استکباری هستند و متأسفانه این حرف‌های ما آب در هاون کوبیدن است زیرا وجدان آنها کر و کور است و این صداها را نمی‌شنوند و تاثیر نمی‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه در داخل باید وحدت داشته باشیم، گفت: به برکت امام(ره) ما از نظر وحدت میان شیعه و سنی مسئله‌ای نداریم و به همه خدمت‌رسانی می‌شود و برادرانه در کنار هم زندگی می‌کنیم.
جنتی با بیان ضرورت کنار گذاشتن اختلافات در مسائل دیگر نیز گفت: دسته‌بندی‌های سیاسی نباید موجب اختلاف شود و در موضوع فتنه همه باید با هم این مسئله را محکوم کنند. در 9 دی مردم با یک اشاره رهبری به صحنه آمدند و آتش فتنه را در یک روز خاموش کردند.
وی با بیان اینکه فتنه کوچک نبود، عنوان کرد: 9 دی باید ادامه داشته باشد و آن همبستگی باید تداوم یابد تا دیگر هیچ فتنه‌ای رخ ندهد و اگر رخ داد با حضور مردم خاموش شود.
خطیب جمعه تهران در ادامه به مسئله انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات مسئله‌ بسیار مهمی است و عزت اسلام و مسلمین است که به صورت گسترده و سالم و در امنیت برگزار می‌شود. اختلافات در انتخابات اثرگذار نیست و هر فردی آزاد است به هر نامزدی رای دهد.
وی با ابراز تأسف از بالارفتن آمار ثبت‌نام افراد در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: برای من جای ابهام دارد که کسانی که در مجلس خبرگان ثبت نام کرده‌اند خود را مجتهد می‌دانند؟ بعد این افراد چه انتظاری دارند. عده‌ای می‌گویند مردم باید صلاحیت‌ها را تعیین کنند. این یعنی چه؟ یعنی قانون اساسی و عادی کنار گذاشته شود و شورای نگهبان در کار نباشد. کاری که در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود و همه جا نظارت می‌کنند و صلاحیت‌ها را بررسی می‌نمایند.
جنتی ابراز کرد: برخی دیگر توقع دارند حالا که نظارت می‌شود همه تایید شوند و می‌گویند این حق‌الناس است. مطلبی را رهبرانقلاب فرمودند اما عده‌ای از شیاطین آن را دست گرفتند و سوءاستفاده می‌کنند. فرد باید التزام عملی به اسلام داشته باشد یعنی نمازخوان باشد، ظالم نباشد، رباخوار نباشد، قاچاقچی نباشد و ... حالا اگر کسی به صلاحیت‌ها رسیدگی کرد و به چنین شخصی گفت صلاحیت نداری یعنی حق‌الناس از بین رفته است؟
وی افزود: حق مردم باید رعایت شود و مردم انتظار دارند افراد خدمتگزار به مجلس بروند نه کسانی که کارچاق کنی می‌کنند. حق‌الناس این است که افراد ناصالح به مجلس نروند و لذا نظارت استصوابی حق‌الناس است.
جنتی با اشاره به سخنانی از فوکویاما، تحلیلگر معروف امریکایی درباره چگونگی از بین بردن ولایت فقیه گفت: وی می‌گوید اگر بپرسید چگونه می‌شود ولایت فقیه را زد من می‎گویم آنچه موجب قوام و بقای ولایت فقیه است، شورای نگهبان است. اگر این رکن حذف شود ولایت فقیه هم در یک رفراندوم از بین می‌رود. شورای نگهبان هم جز با حمله به نظارت استصوابی از بین نمی‌رود.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: حال این افرادی که نظارت استصوابی را زیر سؤال می‌برند آب به آسیاب کجا می‌ریزند. در انتخابات سال 88، 40 میلیون نفر رأی دادند. چه کسی این آرا را حفظ کرد؟ این رهبری و شورای نگهبان بودند که از این آرا محافظت کردند و شما می‌خواستید حق‌الناس 40 میلیون نفر را از بین ببرید.
جنتی اظهار کرد: آنها که در فتنه سکوت کردند یا با عناوین مختلف از آن حمایت کردند از مردم نیستند. شما که دلتان می‌خواهد در میدان آمریکا بازی کنید مردم در 22 بهمن جواب شما را خواهند داد. ما دلمان نمی‎خواهد شما از مردم جدا شوید. مردم در 22 بهمن در سرتاسر کشور فریاد مرگ بر آمریکا سر خواهند داد. ما قانون را در انتخابات اجرا می‌کنیم و اجرای قانون، آرامش، آزادی و سلامت انتخابات وظیفه ماست.
بنابراین گزارش آیت الله جنتی در خطبه اول نماز جمعه تهران با تبریک میلاد پیامبر(ص) گفت: باید دید پیامبر(ص) مردم عرب ان زمان را از کجا به کجا برد. بدترین حالت‌ها که را که یک انسان می‌تواند داشته باشد اینها داشتند. در قساوت قلب در حدی بودند که دختران خود را زنده‌ به گور می‌کردند. بت‌هایی که خود ساخته بودند را می‌پرستیدند. هیچ کس جان، مال و نامسش در امان نبود و درآمدشان از راه دزدی و غارتگری بود.
وی ادامه داد: به هر حال وضعیت دلخراشی در آن زمان حاکم بود و باید دید پیامبر(ص) در این جامعه چه کرد. معجزه شق‌القمر در مقابل دگرگونی کلی در این جامعه ناچیز است. پیامبر(ص) بت‌ها را شکست و خدای حی و قیوم و رئوف و رحیم را معرفی کرد. پیامبر(ص) در ظرف مدت کوتاهی دگرگونی ایجاد کرد و رافت و رحمت را در جامعه حاکم کرد.
جنتی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) دستور داد حق ندارید حتی حیوانات را بی‌جهت بکشید و لذا نه تنها امنیت را برای انسان‌ها تامین کرد بلکه برای حیوانات هم ایجاد کرد.
captcha