ارتقای پاسخگویی در مدل کسب‌وکار بانکداری بدون ربا
کد خبر: 3384535
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴

ارتقای پاسخگویی در مدل کسب‌وکار بانکداری بدون ربا

گروه اقتصاد: پژوهشکده پولی و بانکی به تازگی مقاله سیاستی «صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری: ارتقای پاسخگویی در مدل کسب‌‌کار بانکداری بدون ربا، همگرا با IFRS» را به قلم احمد بدری منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خلاصه این مقاله می‌خوانیم: صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری یک صورت مالی مجزا و مکمل است که با دو هدف؛ ارتقای سطح افشاء و پاسخگویی بانک به صاحبان سپرده‌های سرمایه‌گذاری که تأمین‌کنندگان عمده منابع بانک می‌باشند و ایجاد بستر اجرای IFRS در صنعت بانکداری ایران؛ طراحی گردیده است.

در این مقاله با پیوند زدن اصول حاکم بر مدل کسب و کار بانکداری بدون ربا در ایران و گزاره‌های چارچوب نظری پیشنهادی کارگروه مشترک IASB و FASB، مقدمات پشتیبان برای طراحی این صورت مالی استنتاج گردیده است. اهمیت، جامعیت، قابلیت مقایسه، حفظ ارتباط ذاتی صورت‌های مالی و انطباق با مدل کسب و کار از ویژگی‌های حاکم بر این طراحی بوده است.

افزون بر آن، ارائه این صورت مالی شواهدی را در پشتیبانی از مفهومی که آن را انعطاف‌پذیری منطقی چارچوب نظری (جهان‌شمول) در گزارشگری مالی نامیده‌ایم، فراهم می‌سازد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: طیف پاسخ‌ها از گزارشگری مالی با مقاصد عمومی تا گزارشگری مالی خاص را شامل می‌شود، اگرچه غالبا استفاده‌کنندگان اصلی یعنی سهامداران و اعتباردهندگان بیشتر مورد توجه بوده‌اند.

علاقمندان می‌توانند متن کامل این مقاله سیاستی را از این نشانی دریافت نمایند.

captcha