به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کوروش پرند، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در چهارمین دوره مسابقات قرآنی کشوری ویژه کارکنان سازمان فنی و حرفهای کشور که صبح امروز، 15 مهرماه در سالن همایشهای آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه قرآن بزرگترین منبع اعتماد است، گفت: امیرالمومنین علی(ع) در این خصوص میفرمایند: «قرآن کریم اقیانوسی است بیکران که مسئولیت تبیین محتوای آن و تعقل در احکام و قرائن کلام وحی به عهده پیامبر(ص) گذاشته شده و رسیدن به معنای آن جز از معصومان(ع) ممکن نیست» لذا باید در قرآن بیندیشیم و راه صحیح پژوهش و تفسیر را آن طور که ائمه(ع) فرمودند استخراج کنیم اما نباید آن را با تفکر خودمان تطبیق دهیم.
پرند با اشاره به اینکه پژوهشگران قرآنی معتقدند برای مطالعه در قرآن باید درک کامل داشته باشیم که قرآن وحی الهی است و پیامبر اکرم(ص) هیچگونه نقشی در الفاظ و کلمات آن ندارد، ادامه داد: دانشمندان نشان دادهاند آموزههای قرآنی نه تنها با علوم جدید در تعارض نیست بلکه یافتههای علمی اهداف قرآن را اثبات میکند از همین رو باید بدانیم مطالب علوم تجربی قطعی نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه پژوهشگر قرآنی باید با ادبیات عرب فلسفه، فقه، علوم حدیث و علوم قرآنی آشنایی داشته باشد، ابراز کرد: اولین تفسیر علمی از قرآن در قرن دوم هجری نوشته شد و به تدریج علم تفسیر گسترش پیدا کرد که کشور مصر و هندوستان در ابتدا بیشترین علاقه را به این موضوع نشان دادند؛ خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی تلاوت قرآن کریم در کشور ما نیز گسترش زیادی پیدا کرده است.
مدیرکل سازمان فنی و حرفهای کشور در ادامه ضمن ارایه پیشنهاداتی اظهار کرد: در سازمان آموزش و فنی و حرفهای یک مجموعه پنج جلدی با محتوای آیات و احادیث در خصوص فرهنگ کار و کارآفرینی تدوین شده است که مورد استقبال بسیاری از افراد نیز قرار گرفت و تاکنون مشابه آن در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مشاهده نکردهایم.
وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته قبل از ماه مبارک رمضان برای تعدادی از مربیان سازمان آموزش و فنی و حرفهای یک کارگاه آموزشی قرآنی برگزار کردیم، گفت: هدف اصلی برگزاری کارگاه آموشی این است که روحانیون طی ماه مبارک رمضان در سخنرانیهایشان به مفهوم فرهنگ کار و مهارتآموزی بپردازند لذا سعی میشود این کار هر سال ادامه یابد.
پرند ضمن ارائه پیشنهادی دیگری عنوان کرد: ما 14 هزار آموزشگاه آزاد داریم و نزدیک به دو میلیون کارآموز در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد لذا درخواست میشود به این مسابقات یک سطح دیگر هم اضافه کرده تا کارآموزان آموزشگاههای آزاد بتوانند در این مسابقات شرکت کنند یا اینکه در مسابقات یک طبقهبندی جدید ایجاد شود و این افراد بین خود بتوانند به رقابت بپردازند و این مسابقات تنها منحصر به کارکنان و فرزندان این سازمان نباشد.
وی در ادامه اظهار کرد: باید چهار دوره مسابقات را به صورت مکتوب و آنلاین همراه با اسامی رتبهها و از نقطه نظرات شرکتکنندگان در یک سایت جامع وارد کنیم، ضمن اینکه شرایطی فراهم شود که این افراد در فضای مجازی نیز بتوانند در خصوص موضوعات قرآنی و اسلامی با یکدیگر همکاری داشته و به تبادل نظر بپردازند.