لزوم ترویج فرهنگ استماع قرآن/ مرکز تخصصی قرآن راه‌اندازی شود
کد خبر: 3323846
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
قاری ممتاز لرستان مطرح کرد:

لزوم ترویج فرهنگ استماع قرآن/ مرکز تخصصی قرآن راه‌اندازی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: سعید ناصری‌نسب مشخص نبودن اهداف فعالیت‌های قرآنی، گماردن افراد غیر قرآنی در صدر کارهای قرآنی، عدم ترویج فرهنگ استماع قرآن و شرکت در جلسات قرآن در بین عموم مردم را از دلایل نداشتن بازدهی فعالیت‌های قرآنی دانست.

سعید ناصری‌نسب، قاری ممتاز لرستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: فعالیت‌های قرآنی در کشور و استان‌های محروم مانند لرستان بازدهی کافی را ندارند.

وی با بیان این‌که عدم حمایت مسئولان از قاریان جهت ایجاد جلسات قرآن هفتگی و پرورش نیروی جوان از مهمترین دلایل نداشتن بازدهی فعالیت‌های قرآنی در استان است، افزود: عدم انسجام نهادها و شخصیت‌های قرآنی، مشخص نبودن هدف و فعالیت‌های قرآنی، گماردن افراد غیر قرآنی و غیر مطلع در صدر کارهای قرآنی، ضعیف عمل کردن سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و در نهایت عدم ترویج فرهنگ استماع قرآن و شرکت در جلسات قرآن در بین عموم مردم از دلایل نداشتن بازدهی فعالیت‌های قرآنی است.

این قاری لرستانی در رابطه با تعامل جامعه قرآنی و رسانه‌ها، بیان کرد: تعامل خاصی میان رسانه‌ها و جامعه قرآنی وجود ندارد به‌ویژه در رسانه ملی و شبکه افلاک که به‌جای پرداختن به گسترش فرهنگ قرآنی در بین جوانان، نود درصد به موسیقی و ده درصد باقی مانده را به طنز می‌پردازند.

نبود مرکز تخصصی قرآن در لرستان

وی با بیان این‌که در لرستان مرکز تخصصی قرآنی وجود ندارد، عنوان کرد: از دید من یک مرکز تخصصی قرآن مانند شورای عالی قرآن کشور باشد هر چند که شواری عالی قرآن نیز به‌خوبی عمل نمی‌کند ولی برای استان می‌تواند مفید باشد و در راستای حمایت از قاریان، مفسران، حافظان و مرتلین در جهت برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید بین‌المللی قرآن برای ایجاد اتحاد و انسجام بین افراد قرآنی استان باشد.

ناصری‌نسب تصریح کرد: وضعیت قرائت قرآن در استان بسیار ضعیف است و عمده دلایل آن عدم تعامل مسئولان قرآنی با قاریان، عدم انسجام و اتحاد قاریان، کمبود جلسات قرآنی، عدم ظهور استعدادهای جدید قرآنی و اصلی‌ترین این مشکلات عدم حمایت از قاریان برجسته توسط مسئولان نهادهای مرتبط مانند سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در جهت آموزش به نیروی جوان و جدید است که سبب به‌وجود آمدن مشکل در کل استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل نبود کلاس‌های ‌آموزشی و جلسات قرآنی و محافل انس با قرآن، قاریان استان نیز با بی‌انگیزگی مواجه شده و افت شدیدی داشته‌اند، خود من نیز به‌دنبال تشکیل جلسه‌ای در سطح شهر هستم که تقاضای حمایت مسئولان امر را در این زمینه دارم.

این قاری لرستانی با بیان این‌که استقبال جوانان از فعالیت‌های قرآنی بسیار کم است، گفت: به‌دلیل این‌که هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی از سوی مسئولان و رسانه‌ها انجام نمی‌شود، جوانان نیز به‌سمت رشته‌های ورزشی، موسیقی و هنر گرایش پیدا می‌کنند و مابقی نیز در سطح جامعه به‌سمت اعتیاد و بی‌بند و باری می‌روند.

وی با اشاره به این‎که متولیان قرآنی برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی وظایفی نیز دارند، عنوان کرد: برگزاری محافل قرآن، حمایت از قاریان برجسته استان برای تشکیل جلسات آموزشی، حمایت رسانه‌ها، کمک مالی به مؤسسات قرآنی و آموزش حفظ قرآن است.

قرآن بهترین برنامه زندگی

ناصری‌نسب با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که می‌فرماید: مقدمه انس با قرآن، تلاوت قرآن است، خاطرنشان کرد: قرآن کلام خدا است و ضرورت قرآنی کردن جامعه واضح و روشن است چراکه بهترین برنامه برای زندگی انسان است و جامعه با انس به قرآن و عمل به آن از لحاظ اخلاقی، دینی، اجتماعی و اقتصادی درست می‌شود.

وی با بیان این‌که آموزش از راهکارهای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی قرآنی است، افزود: از دید من وضعیت مؤسسات از لحاظ آموزشی فاجعه‌بار است چراکه کارهای انجام گرفته علمی و کافی نبوده و برنامه‌های این مؤسسات به ماه مبارک رمضان محدود شده و در دیگر ایام عملاً تعطیل هستند.

این قاری لرستانی در رابطه با کمبود داور و مربی حرفه ای در استان، بیان کرد: تعداد محدودی از قاریان استان از لحاظ فنی در سطح بالایی هستند ولی در زمینه مربی‌گری نیازمند تشکیل کارگاه‌ها و دوره‌های مربی‌گری حرفه‌ای برای این افراد هستیم چراکه به‌عنوان یک نیاز برای استان احساس می‌شود و مسئولان به‌جای وارد کردن داوران حرفه‌ای به آموزش تخصصی نیروی داخل استان بپردازند.

وی در پایان عنوان کرد: انتقاد قاریان استان از مسئولان قرآنی استان این است که به‌جای اعتماد به قاریان خوب استان اقدام به دعوت قاریان بی‌کیفیت و رده پایین مصری می‌کنند که در این اوضاع بد اقتصادی مردم سبب خروج ارز از کشور ما می‌شود.

captcha