طرح‌ریزی مدارس محیط زیستی بر مبنای اعتقادات دینی، تنوع فرهنگی و اقلیمی
کد خبر: 3316997
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۱
درویش تبیین کرد:

طرح‌ریزی مدارس محیط زیستی بر مبنای اعتقادات دینی، تنوع فرهنگی و اقلیمی

گروه سلامت: مدیرکل دفتر آموزش‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به آغاز فعالیت مدارس محیط زیستی در اول مهر سال جاری، تأکید کرد: این مدارس بر مبنای اعتقادات دینی، تنوع فرهنگی و اقلیمی مناطق مختلف کشور طرح‌ریزی شده و هدف آنها آموزش بنیادین رفتارهای زیست محیطی است.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه مدارس محیط زیستی در راستای تغییر رفتارهای محیط زیستی بر اساس عقاید دینی، تنوع فرهنگی و اقلیم‌های زیستی در اول مهرماه امسال آغاز به کار می‌کنند، عنوان کرد: در روزهای گذشته منشور مدارس محیط زیستی که با نام «جم» خوانده می‌شوند در حضور نماینددگان آموزشی 31 استان کشور و نماینده وزارت آموزش و پرورش در شهرهمدان به امضا رسید.

وی افزود: در این راستا قرار است اول مهرماه سال جاری و همزمان با بازگشایی مدارس از 60 مدرسه محیطی زیستی در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی اول(پایه های اول، دوم و سوم دبستان) در سراسر کشور رونمایی شوند و کار خود را آغاز کنند.

مدارس بر اساس هفت اقلیم زیستی وفرهنگ طراحی شده‌اند
درویش ادامه داد: این مدارس که نیمی از آنها پسرانه و نیمی دیگر دخترانه هستند در تمامی مناطق کشور بر اساس اقلیم‌های ایرانی و تورانی، خلیج فارسی و عمانی، ارسبارانی، ایلکانی و زاگروسی طراحی شده‌اند.

وی ابراز کرد: امیدواریم با حمایت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس و شخص دکتر حداد عادل و سایر نمایندگان مجلس حداکثر توان و اعتبار لازم را جذب کرده تا این مدارس دچار مشکلات مالی و بودجه نشوند، از سوی دیگر در تلاش هستیم تا این مدارس وارد برنامه ششم توسعه شده و جهت ادامه کار از پشتوانه قانونی نیز برخوردار باشند.

بسته‌های آموزشی متفاوت بر اساس اقلیم‌های متفاوت
مدیر کل دفتر آموزش‌های محیط زیست تأکید کرد: همانطور که اشاره شد این مدارس بر اساس تنوع فرهنگی، زیستی و اعتقادات دینی مناطق مختلف شکل می‌گیرند به همین مناسبت هم هست که این مدارس در 31 استان کشور یک بسته آموزشی مشابه ندارند ما حتما باید تنوع فرهنگی و تنوع زیستی آن منطقه را مد نظر قرار دهیم تا کسانی که فارغ التحصیل می‌شوند از مدارس جم بتوانند معیشت خود را با کمترین تخریب طبیعت تأمین کنند.

هدف این مدارس آموزش دانش بر مبنای رفتار‌های محیط زیستی است/ آموزش 56 هزار معلم
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های آموزشی این مدارس بر چه اساسی پایه ریزی می‌شوند، گفت: دراین مدارس قرار نیست یک کتاب محیط زیستی به مجموع کتاب‌ها و دروس متراکم دانش آموزان اضافه شود همچنین قرار نیست این مدارس فقط ویژه محیط زیست باشند بلکه هدف آنها این است که تمامی رفتار‌ها و آموزش داده شده  برمبنای اصول محیط زیستی باشند و به همین دلیل 56 هزار معلم آموزش و پرورش جهت اجرای این هدف تحت آموزش‌های محیط زیستی قرار گرفته‌اند.

درویش یادآور شد: جهت آموزش معلمان این مدارس نیز یک بانک اطلاعاتی تهیه و اسامی تمامی نیروهایی که سابقه تربیتی کودکان را داشته اند جمع آوری شده اند.

captcha