حوزه علمیه و نهادهای دینی یار حفاظت از محیط زیست ایران
کد خبر: 2736760
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۶
درویش اعلام کرد:

حوزه علمیه و نهادهای دینی یار حفاظت از محیط زیست ایران

گروه سلامت: مدیرآموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست از آمادگی سازمان متبوع خود برای جلب مشارکت حوزه‌های علمیه و نهادهای دینی در خصوص آموزش مردم جهت حفاظت و پاسداری از محیط زیست ایران خبر داد.

محمد درویش، مدیر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اعلام آمادگی سازمان حفاظت از محیط زیست برای جلب مشارکت همکاری حوزه‌های علمیه و نهادهای دینی در راستای پاسداری و حراست از محیط زیست خبر داد و عنوان کرد: حوزه‌های علمیه می‌توانند یار بزرگ محیط زیست در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و زیستگاهای گیاهی و جانوری و پیشگیری از بحران‌هایی که طبیعت را مورد تهدید قرار می‌دهند، باشد.

روحانیون پاسدار اصل پنجاه قانون اساسی در حافظت از محیط زیست
وی افزود: علمای دینی و بزرگان مذهبی در طول تاریخ ارتباط گسترده‌ای با مردم به خصوص جوامع محلی داشته‌اند. چنانچه این بزرگان وضعیت محیط زیست را برای مردم تشریح کرده و خطرات تخریب طبیعت و منابع طبیعی را بازگو نمایند می توان در پاسداری از اصل پنجاه قانون اساسی و پیشبرد آن قدم های بزرگی برداشت.

مدیر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت ازمحیط زیست تصریح کرد: در این راه چشم اندازهای امیدوار کننده‌ای وجود دارد چندی پیش در همایش نقش روحانیون در توسعه پایدار که در شهرستان میانه آذربایجان شرقی برگزار و بازخوردهای مناسبی از سوی روحانیون و ائمه جمعه بیشتر شهرهای ایران در رابطه با دخالت آنان مسائل زیست محیطی مشاهده شد.

وی ادامه داد: همچنین در ملاقاتی که با نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه صورت پذیرفت ایشان نگرانی خود را از وقایع زیست محیطی به خصوص حوزه آبریز دریاچه ارومیه ابراز کرد و پیشنهاد راه اندازی یک کارگاه اموزشی محیط زیست را جهت ائمه جمعه استان آذربایجان غربی مطرح کرد.

پیشگامی روحانیون در طرح بیابان زدایی/ مجع خیرین محیط زیست در راه است
درویش اظهار داشت: اخیرا پیشنهادی از سوی حوزه علمیه تهران در راستای همکاری با سازمان محیط زیست مطرح شد و مطمئنا ظرفیت هم افزایی و همکاری بین این دو نهاد برای آموزش مردم در جهت مراقبت از زیستگاه‌های طبیعی و منابع خدادای وجود دارد. در طرح بیابان زدایی که به صورت پایلوت در شهرستان بهاباد یزد صورت گرفت این روحانیون و ‌NGOهای وابسته به آنان بودند که پیشقدم و با مشارکت و آموزش‌های خود گام‌های بزرگی را در این راه برداشتند.

مدیر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از شکل‌گیری مجمع خیرین محیط زیست در چند استان کشور خبر داد و عنوان کرد: اخیرا چند مجمع خیرین محیط زیستی با سبقه دینی شکل گرفته اند که امید آن می رود با این کار وقف در حوزه محیط زیست  نیز افزایش یابد.

روحانیون می توانند در پیشبرد اصل پنجاه قانون اساسی سازمان حفاظت از محیط زیست را یاری کنند
وی ادامه داد: این مجمع‌ها به سرعت در سایر استان ها و شهرهای مختلف گسترش می یابند. در استان‌های خوزستان و لرستان، مراکز خیرین افتتاح شده و به زودی نیز در استان خراسان رضوی و شهرهای آن شکل می‌گیرند. مردم باید باور کنند تلاش برای حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت آب، درخت کاری و حفاظت از مراتع، از اعمال نیکویی است که مورد قبول درگاه پروردگار متعال قرار خواهد گرفت و صالحات و باقیات هستند.

امام رضا(ع) الگوی محیط بانان است
درویش همچنین با اعلام حمایت از ناشرینی که کتاب های دینی در حوزه محیط زیست منتشر می‌کنند گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست در سال جاری کتاب الهیات محیط زیست اثر آیت الله محقق داماد را به عنوان کتاب برتر حوزه محیط زیست و فرهنگ معرفی کرد که در آن ارتباط بین محیط زیست و آموزه های دینی مطرح شده بود.

وی در پایان یادآور شد: هر ساله جشنواره ای را به نام جشنواره محیط زیست در آموزه‌های رضوی به مناسبت سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) ضامن آهو که الگوی محیط بانان ایرانی است برگزار کرده و در آن از مقام محیط‌بان تجلیل به عمل می‌آید. همچنین در این جشنواره که 10 روز هم به طول خواهد انجامید از دانشمندان و رهبران اسلامی هم دعوت می‌شود تا در مورد رد پای محیط زیست در آموزه‌های دینی سخنرانی کنند.

captcha