هم‌گرایی مذاهب با محوریت اشتراکات مورد توجه قرآن است
کد خبر: 1360317
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

هم‌گرایی مذاهب با محوریت اشتراکات مورد توجه قرآن است

گروه اجتماعی: رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: زمانی‌که هم‌گرایی ادیان با محوریت اشتراکات مورد توجه قرآن است؛ در این صورت وحدت بین شیعه و سنی بیشتر و زمینه برای تجلی بهتر مسلمانان فراهم می‌شود.


هادی زینی‌ملک‌آباد، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مبانی قرآن توجه جدی به عظمت، عزت و اقتدار مسلمانان و جامعه اسلامی در تمامی زمینه‌ها است، گفت: در آیه 103 سوره آل‌عمران «‌وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» ضامن بقای جامعه اسلامی وحدت مسلمانان معرفی شده است.



وی ادامه داد: بدون وحدت و همگرایی در نظر و عمل جامعه اسلامی به انزوا می‌رود، از این‌رو خطاب قرآن در آیه 46 سوره انفال «... وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ ...؛ با هم نزاع و ستیزه مکنید که سست و بیمناک می‌گردید و تسلط و حکومتتان از میان می‌رود » هشداری جدی برای حفظ وحدت بین مسلمانان است.



اشاره‌ای به راهکارهای قرآن در امر به وحدت و پرهیز از واگرایی



رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قرآن در کنار امر به وحدت و پرهیز از واگرایی راهکارهایی نیز معرفی کرده، اظهار کرد: خداوند در آیه 64 سوره آل‌عمران راهکار عملی تحقق این امر را به پیامبر رحمت امر فرموده است: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ؛ بگو ای اهل کتاب بیایید به‌سوی کلمه‌ای که تمسک به آن بر ما و شما لازم است و آن این است که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگیریم و یکدیگر را به‌جای خدای خود به ربوبیت نگیریم اگر نپذیرفتند بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم.»



زینی ملک‌آباد یادآور شد: زمانی‌که هم‌گرایی ادیان با محوریت اشتراکات مورد توجه قرآن است؛ در این صورت وحدت بین شیعه و سنی بیشتر و زمینه برای تجلی بهتر مسلمانان فراهم می‌شود.



 وی تبیین اشتراکات در حوزه نظری و التزام بدان در ساحت عملی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: تنها با وحدت می‌توان سرفرازی اسلام و ناکامی دشمنان را به ارمغان آورد.

captcha