کتابخانه‌های مساجد یکی از ابزارهای اصلی توسعه فرهنگ دینی در جوامع کنونی است
کد خبر: 1319114
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱

کتابخانه‌های مساجد یکی از ابزارهای اصلی توسعه فرهنگ دینی در جوامع کنونی است

گروه اجتماعی: مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد گفت: کتابخانه‌های مساجد یکی از ابزارهای اصلی توسعه فرهنگ دینی در جوامع کنونی است و می‌تواند در ارتقاء سطح سواد دینی جامعه بسیار مؤثر باشد.


حجت‌الاسلام رضا قاسمی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه ‌و بویراحمد، گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه به‌ویژه ‌بین جوانان مهم‌ترین هدف راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد است.



وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش تأثیر‌گذار کتابخانه‌ها، تجهیز این اماکن در مساجد از مهم‌ترین برنامه‌های این مجموعه به‌شمار می‌رود.



‌مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کتابخانه‌های مساجد یکی از ابزارهای اصلی توسعه فرهنگ دینی در جوامع کنونی است و می‌تواند در ارتقاء سطح سواد دینی جامعه بسیار مؤثر باشد.



‌حجت‌الاسلام قاسمی عنوان کرد: وظیفه اساسی کتابخانه دینی فراهم شدن تمامی منابع دینی و مذهبی مورد لزوم برای رفع نیازهای افراد و گروه‌های مختلف جامعه است تا بتواند از طریق مطالعه آن‌ها نیازهای فرهنگی، دینی و مذهبی خود را رفع کرده و به‌صورتی سالم اوقات فراغت خود را پر کند.



وی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که مسجد محل عبادت و راز و نیاز مردم است و بین مسلمانان از حرم، قداست و اهمیت والایی برخوردار است؛ بنابراین می‌‌توان گفت که مردمی بودن مهم‌ترین خصیصه‌ای است که کتابخانه‌‌های مساجد را از سایر کتابخانه‌‌ها ممتاز می‌‌کند.



مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی تا آن‌جا است که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی ‌کند، کتاب را باید ترویج کرد، مردم باید به کتاب‌خوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی بشود».



حجت‌الاسلام قاسمی با بیان این که حضور کتابخانه در مساجد یک مرجع فرهنگی برای افراد تلقی می‌‌شود، افزود: نقش این مرجع فرهنگی این است که با قرار دادن افکار، عقاید و حاصل اندیشه‌‌های خلّاق در کنار یکدیگر، وسیله‌‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه، تحقیق و پژوهش برای افراد جامعه پدید آورد.



وی ابراز کرد: در راستای تعمیق و ترویج فرهنگی دینی و اسلامی در بین مردم خصوصاً نسل جوان هم اکنون 103 کتابخانه در مساجد استان فعالیت دارند که از این تعداد 76 کتابخانه باز و 27 کتابخانه بسته هستند.



‌مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: کتابخانه بسته به مکانی گفته می‌شود که کتاب‌ها در مخزن دسته‌بندی و با نظم خاص براساس رده‌بندی(دهدهی دیویی)دسته‌بندی و دارای کارت مؤلف، عنوان و موضوع و ناشر است که مخزن توسط کتابدار اداره می‌شود.



‌حجت‌الاسلام قاسمی در ادامه به اهدای7 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی و باز مساجد در استان طی سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: امسال در هفته کتاب بخشی از برنامه‌های پیشنهادی ستاد عالی مساجد کشور در استان اجرا می‌شود.

captcha